Fundraising Skillshare 2025: En ode til testing og læring

Som Martin Aarflot fra Mercy Ships oppsummerte på tampen av Fundraising Skillshare 2025: “There are no failed tests”. Denne tilnærmingen viste seg å være en rød tråd som knyttet sammen mange av presentasjonene og diskusjonene på konferansen, og mange av foredragsholderene demonstrerte hvordan innovasjon og fremgang drives av eksperimenteringskultur. Utvikling skjer sjelden innenfor komfortsonen.  

RCS: Klar for den store testen 

Strex ga oss et spennende glimt inn i fremtiden med en kampanje levert via RCS (Rich Communication Services) – av og til kalt “super-SMS”. Denne teknologien åpner for en mer interaktiv og engasjerende mobilkommunikasjon, noe som Strex viste gjennom en kampanje med videoer og spørsmål som kulminerte med en artig donasjon av lakrisbåter. Selv om RCS ennå ikke er tilgjengelig på iPhones – en lansering mange venter spent på – var budskapet fra Strex tydelig: det er smart å teste og forberede seg nå.  

«Gønne på!» – En filosofi for fremgang 

Utsagnet «Gønne på!» fra Liv Fanny Haukvik Aker i Blå Kors ble et slagord som preget hele konferansen. Hun delte om giveroppfølging og oppfordret til «bare å gutse litt og kjøre på med testing.» Denne proaktive tilnærmingen til eksperimentering var sentral. Bipolarforeningen viste hvordan de omstilte seg fra en ren medlemsorganisasjon til også å inkludere fundraising, nok et bevis på at det lønner seg å tørre. 

Datadrevet læring og transparens 

Marius Hammer fra Åpne Dører klarte det kunststykket å ha datavisualisering med PowerBI på projektoren i hele sesjonen uten at det ble kjedelig. Det var derimot helt genialt og et fantastisk eksempel på hva som kan skje når man har samlet mye god data over lang tid – og har smittende kompetanse på fremstilling av analyse. Og kudos for at de delte ekte data med oss i salen! 

Skjemanerding 

Det må skrytes litt av vår egen Øyvind Ellingsen også, som forklarte og eksemplifiserte hvordan man kan gjøre giverskjemaet sitt til en konverteringsmaskin. Når man jobber med skjema teller detaljene mer enn man tror, og absolutt alt i et skjema skal lede brukeren mot målet. Nøkkelen er å fjerne friksjon. 

Les mer: Står giverskjemaet i veien for gaver? 

Lederskap som oppmuntrer til feiling 

Martin Aarflot leverte verdifulle tips om lederskap, og trakk frem sine egne erfaringer og ideer blandet med den nye boka til Alan Clayton. Hans kjernebudskap var en gjentakelse av konferansens mantra: man må tørre å feile for å lære og utvikle seg. Han understreket behovet for å bygge en kultur der eksperimentering er naturlig del. Uten denne viljen til å eksperimentere, risikerer organisasjoner å bli stående på stedet hvil og bli utdaterte. Aarflot oppfordret også fundraisere om å invitere seg selv inn i styremøter – for å dele verdifull innsikt og drive organisasjonen fremover. 

AI og innhold på Meta 

Ane Tollerød Fosse i b.bold ga oss et innblikk i den nye virkeligheten innen annonsering, der AI har tatt over segmentering av mottakere på Meta. Hun advarte mot å «booste innlegg» og anbefalte heller å publisere organisk og deretter lage annonser basert på vellykkede innlegg. Utforskning av Facebook-grupper ble også fremhevet som et spennende område for vekst.  

Et spesielt interessant poeng var hvordan en kampanje som startet med et stock photo opplevde en eksplosjon i effekt da bildet ble byttet ut med et egnet ekte bilde. Dette understreket en avgjørende lærepenge: innholdet du legger ut – foto, film, tekst – er viktigere enn noensinne, ettersom AI analyserer alt og tildeler oppmerksomhet deretter. 

En stor takk gikk også til Make sitt team med Sofie Fosseli i spissen, som ga gode råd bl.a. om hvordan man setter opp nyhetsbrev for å unngå spam. 

Fundraising Skillshare 2025 etterlot ingen tvil: fremtidens innsamling handler om å omfavne usikkerheten, eksperimentere fryktløst, og lære av hvert eneste forsøk, enten det lykkes eller feiler. Det er denne prøv-og-feil-mentaliteten som vil drive innovasjon og vellykkede innsamlingskampanjer. 

Trenger du en titt på skjemaet ditt?

Jeg går gjerne igjennom skjemaet ditt med deg, og gir deg råd om hvordan det kan konvertere best mulig.

Øyvind Ellingsen
Strategisk rådgiver